دانستنی‌هایی درباره عطر و ادکلن

دانستنی‌هایی درباره عطر و ادکلن
در طول قرن هفدهم، استفاده از بوی خوش و عطر، کاملاً در بین مردم رایج شد. دستکش‌های معطر در فرانسه به بازار آمد و ...

دانستنی‌هایی درباره عطر و ادکلن

 

قرن‌ها پیش از این، عطر به عنوان ماده‌ای برای خوش‌بو کردن محیط در مراسم مذهبی مصریان سوزانده می‌شد. در آن زمان، استفاده از این مواد خوش‌بو تنها به آیین‌ها و تشریفات مذهبی اختصاص داشت، اما به تدریج از این مواد برای ساختن پماد جهت تسکین و درمان زخم‌های پوستی نیز استفاده شد.

یونانی‌ها و رومی‌ها نوشیدنی‌های خود را با رز و بنفشه معطر می‌کردند. اما در هر حال، تقطیر سیستماتیک عطرها در قرون وسطی به وسیله‌ی دانشمندان مسلمان صورت گرفت. تاجرهای ونیزی ادویه‌جات و عطرهای جمع‌آوری شده از کاروان‌های آسیایی را به وسیله‌ی کشتی‌ها و وسایل حمل و نقل آن زمان، در سرتاسر اروپا پخش می‌کردند.

در طول قرن هفدهم، استفاده از بوی خوش و عطر، کاملاً در بین مردم رایج شد. دستکش‌های معطر در فرانسه به بازار آمد و در سال ۱۶۵۶ بود که اولین صنف سازندگان عطر تأسیس شد . استفاده از عطر در کشور فرانسه بیش از سایر نقاط جهان به سرعت افزایش پیدا کرد.

در قرن ۱۸با ساخت ادکلن (Eau de cologne) انقلابی در صنعت عطرسازی به وقوع پیوست. ادکلن که در آن زمان ترکیبی بود از گیاهان رزماری، نارنج و لیمو، موارد استفاده‌ی فراوانی داشت، از آن جمله می‌توان به استفاده از آن برای خوش‌بو کردن آب حمام، خوش‌بو کردن نوشیدنی‌ها و شکر، به عنوان شستشودهنده و خوشبوکننده‌ی دهان، جزئی از مواد سازنده‌ی پمادها و ... اشاره کرد .

برای اولین بار در قرن هجدهم در فرانسه عطر به صورت مایعی درون بطری‌های شیشه‌ای تزیینی به بازار آمد و کم‌کم شیشه‌های عطر بین مردم محبوبیت پیدا کردند.

در قرن نوزدهم، انقلاب فرانسه ناخواسته باعث شد تا شور و شوق مردم این کشور برای استفاده از عطر کم شود. اما بعد از گذشت چند سال، مردم مجددآ جرأت پیدا کردند که میل شدیدشان را برای استفاده از کالاهای لوکس، از جمله عطر، ابراز کنند.

از آن زمان تا کنون بوهای جدید در شیشه‌های مخصوص عطر با طرح‌ها و بسته‌بندی‌های متنوع به بازار عرضه می‌شود. کار با عطر یک حرفه‌ی قدیمی است که نیاز به طبع لطیف و مهارت خاصی دارد.

اسانس‌ها بسیار فرارند و از گل، برگ، میوه و علف‌ها و ریشه‌های گیاهی به دست آمده و در بیشتر موارد از یک قسمت خاص از گیاه به دست می‌آیند. به عنوان مثال، از گل رز، شکوفه‌های نارنج، هسته‌ی بادام، برگ آویشن، پوست دارچین، چوب سندل یا سرو و میوه‌ی جوز هندی می‌توان نام برد.

این روغن‌ها از سرتاسر جهان فراهم می‌شوند. چوب سندل که بسیار گران نیز هست، از هندوستان، گل‌های رز از بلغارستان، آفریقای شمالی و فرانسه و ...، نمونه‌ی محصولات حیوانی نیز مشک (مشک از غده‌ی کوچکی در نزدیک آهوی مشک‌زای نر) و بیدستر (بیدستر از ترشحات حیوانی شبیه به خز به دست می‌آید) هستند.

از آن جا که تقاضا برای مصرف عصاره‌ها روز به روز افزایش می‌یابد، برای همین عطرهای صنعتی به طور روزافزونی جای عطرهای طبیعی را می‌گیرند.

قبل از این‌که یک عطر الکلی در شیشه بسته‌بندی و به بازار ارائه شود، باید مدتی نگهداری شود و این زمان به خاطر آن است که اگر چربی و یا نوعی از مواد اولیه در عطر وجود داشته باشد، رسوب داده و جدا شود. این زمان دو ماه به طول می‌انجامد. عطرهای الکلی بهتر است در ظروف شیشه‌ای نگهداری شوند و از ورود هوا و نور در آنها جلوگیری شود.



مواد سازنده‌ی عطر
هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند:

جزء اول که تاپ نوت نامیده می‌شود، فرارترین ماده و مشخص‌ترین بو را دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.

‏ جز دوم که میدل نوت نامیده می‌شود، کمتر فرار است و عموماً عصاره‌ی یک ‏گل (بنفشه، یاس و غیره) است.‏

آخرین جزء یا اند نوت، کمترین فراریت را دارد و معمولاً یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏



سیوتون، اصلی‌ترین سازنده‌ی عطر
بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالباً مخلوط‌های ‏ترکیبی هستند. با پیشرفت تجزیه‌ی مواد عطر طبیعی، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آن‌ها همانند بوی عطر خاصی است، بسیار ‏معمول شده است. نمونه‌ی آن، سیوتون، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏به دست می‌آید.
سیویت، ماده‌ای است که از غده‌های گربه‌ی سیویت ترشح ‏می‌شود. گربه‌ی سیویت، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏

سیوتون در عطرسازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون به صورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون، نخست هگزادکان دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آن را به صورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+۴) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است.

سیویت، مانند مشک، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای مؤثر با زیرکی به وسیله‌ی بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه‌ی اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود، اما اثر ‏اساسی، ناشی از سیویتون یا مشک است.‏



سایر ترکیبات عطر
ترکیبات دیگری که در عطرها به کار می‌روند شامل الکل‌ها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه، ژرانیول (با نقطه جوش‎‎‏ ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏
استرهای این الکل، برای ساختن ماده‌ی معطر سنتزی که بوی رز دارد در ‏عطرسازی به کار می‌رود. مثلاً استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏

عطرها نوعاً ۱۰% تا ۲۵% اسانس عطر و ۷۵% تا ۸۰% الکل و یک ثابت‌کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارند.

عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول به دست آمده بوی مطلوب داشته باشد؛ ‏این مواد، بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها به علت داشتن الکل، خاصیت ضد عفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند.‏

 

برای مشاهده عطر و ادکلن های برند  به لینک زیر بروید :

عطر و ادکلن سفیر (SAFIRPERFUM.IR)

 

 

منبع : عطر و ادکلن سفیر

..
ارسال نظر